Jak vybrat samosvorný diferenciál a rozdíly

Samosvorné diferenciály (LSD - Limited Slip Differential) jsou klíčovou součástí každého výkonného auta, které si poradí s náročnými podmínkami na silnici i mimo ni. Zajišťují lepší trakci, stabilitu a kontrolu nad vozem v zatáčkách nebo na kluzkém povrchu. Ale co znamenají označení jako 1.0 way, 1.5 way nebo 2.0 way? A jak se lamelové diferenciály liší od šnekových vložek (torsen)?

V tomto článku se podíváme na různé typy LSD, jejich fungování, výhody i nevýhody, a poradíme, jaký typ je ideální pro konkrétní styl jízdy. Pokud zvažujete upgrade svého diferenciálu nebo chcete lépe pochopit, jak vaše auto funguje, jste na správném místě!

1. Lamelový samosvorný diferenciál (Clutch-type LSD)

  • Princip fungování:
    • Využívá sadu lamel (třecích destiček) a pružin.
    • Jakmile dojde k rozdílu otáček mezi koly, třecí síla lamel se postará o přenos výkonu z kola s nižší trakcí na kolo s vyšší trakcí.
  • Výhody:
    • Nastavitelnost: Možnost přesného ladění svornosti pomocí různých typů lamel, pružin a maziv.
    • Vysoká účinnost: Funguje skvěle v extrémních podmínkách (off-road, závody, drift).
    • Flexibilita: Nabízí různé charakteristiky podle typu (1.0 way, 1.5 way, 2.0 way).
  • Nevýhody:
    • Vyšší opotřebení: Lamely podléhají opotřebení, což vyžaduje údržbu a výměnu.
    • Hlučnost: Častější cvakání nebo škubání při nízkých rychlostech.
    • Cena: Dražší na výrobu a údržbu

1.0 Way (One-way LSD)

  • Funguje pouze při akceleraci.
  • Když akceleruješ, LSD omezuje prokluz kola, což zlepšuje trakci a stabilitu.
  • Při brzdění (deceleraci) zůstává diferenciál "otevřený" a neomezuje prokluz kol. To znamená, že auto se může chovat více neutrálně při brzdění do zatáček.
  • Vhodné pro předokolky (FWD) a zadokolky (RWD) na běžné silniční použití nebo závody, kde je klíčová kontrola při akceleraci.

1.5 Way (One-and-a-half-way LSD)

  • Funguje při akceleraci i částečně při deceleraci.
  • Při akceleraci omezuje prokluz stejně jako 1.0 way.
  • Při brzdění také částečně omezuje prokluz kol, což pomáhá zlepšit stabilitu při brzdění a průjezdu zatáčkou.
  • Nabízí kompromis mezi stabilitou a volností pohybu při brzdění, proto je oblíbený u zadokolek (RWD) a vozů na závodní tratě.

2.0 Way (Two-way LSD)

  • Funguje při akceleraci i deceleraci stejnou měrou.
  • Omezuje prokluz kol při zrychlování i brzdění, což zajišťuje maximální stabilitu a kontrolu v obou situacích.
  • Při brzdění se více přenáší síla na obě kola, což může způsobit, že auto bude při prudkém brzdění v zatáčkách náchylnější k přetáčivosti.
  • Vhodné pro závodní použití, drift nebo agresivní jízdní styly, kde je klíčová kontrola nad vozem.

  • 1.0 Way: Akcelerace → omezuje prokluz. Decelerace → volný diferenciál.
  • 1.5 Way: Akcelerace → omezuje prokluz. Decelerace → částečně omezuje prokluz.
  • 2.0 Way: Akcelerace i decelerace → omezuje prokluz stejnou měrou.

Šnekový diferenciál (Torsen/Helical LSD)

  • Princip fungování:
    • Využívá ozubená kola se šnekovým převodem nebo spirálovým designem, která přenášejí výkon mechanicky.
    • Funguje na principu rozdílu tření mezi koly – výkon se automaticky přesměruje na kolo s lepší trakcí.
  • Výhody:
    • Nízká údržba: Nemá třecí lamely, takže opotřebení je minimální.
    • Tichý provoz: V porovnání s lamelovými diferenciály je hladší a méně hlučný.
    • Plynulost: Funguje hladce, což je vhodné pro běžné silniční použití i lehčí sportovní jízdu.
  • Nevýhody:
    • Nižší účinnost v extrémních podmínkách: Pokud jedno kolo úplně ztratí trakci (např. visí ve vzduchu), torsen diferenciál může selhat a stát se "otevřeným" (výkon unikne přes točící se kolo).
    • Méně přizpůsobitelný: Nelze jednoduše nastavit svornost jako u lamelového LSD.
    • Menší svornost při brzdění: Funguje primárně při akceleraci, neomezuje prokluz tolik při deceleraci

Porovnání

Vlastnost Lamelový LSD Šnekový LSD (Torsen)
Mechanismus Třecí lamely Ozubená kola (šnekový převod)
Svornost při brzdění Ano (1.5 way, 2.0 way) Ne (funguje primárně při akceleraci)
Nastavitelnost Vysoce přizpůsobitelné Omezené možnosti nastavení
Extrémní podmínky Velmi efektivní Méně účinný při úplné ztrátě trakce
Použití Závody, drift, off-road Silnice, lehčí sportovní jízda

 

V případě dotazů se na nás neváhejte obrátit a rádi poradíme s výběrem!

team jedetoshop.cz