Nissan 350Z: 10 nejlepších úprav pro sportovní svezení

V dnešní době existuje jen málo sportovních aut s pohonem zadních kol a výkonem okolo 300 koní, které se dají pořídit tak výhodně, jako Nissan 350Z. Jedná se přitom o poměrně moderní auto se šestiválcem a atraktivním vzhledem kupé či roadsteru. Na první pohled je pořízení takovéhoto robustního japonského sportovního náčiní koupě století. Druhý pohled ale odhalí, proč je cena oproti konkurenčním vozům nižší. Na autě je celá řada drobností, které si zaslouží úpravy. Tím se zlepší ovladatelnost, zážitek z řízení, spolehlivost i rychlost vozu. Jako základ pro stavbu pořádného a přitom dostupného sportovního auta je přitom Zetko výtečné. Sami to moc dobře víme, Nissan 350Z máme v naší garáži. Proto vám přinášíme seznam deseti důležitých a smysluplných úprav.

 

  1. Lamelový samosvorný diferenciál

Za naprosto základní úpravu považujeme u Nissanu 350Z výměnu standardního diferenciálu za samosvorný lamelový. Můžete namítat, že všechny track verze 350Z (běžné evropské) přece samosvorný diferenciál mají, jenže jedná se o viskozní samosvor (VLSD), který funguje velmi špatně a nepředvídatelně. Jednou zaberou obě kola hezky, podruhé, zejména při narůstající zátěži, se již protáčí jen jedno. I to je nejspíše důvodem, proč je mnoho Nissanů 350Z po nehodě. Auto vybízí ke sportovnímu svezení či k driftování, ale sériový diferenciál na to není uzpůsobený a dokáže svým nejasným chováním potrápit i zkušené řidiče. Navíc čím širší pneumatiky auto má, tím je funkčnost diferenciálu horší. S lamelovým samosvorným diferenciálem bude přechod do smyku mnohem čitelnější, progresivnější a zlepší se jak trakce pro sportovní jízdu, tak preciznost vozu při driftování.

Například nejoblíbenější KAAZ 1.5way 

 

  1. Přídavný chladič oleje

Je to s podivem, ale i přesto, že je Zetko sportovním autem, má problémy s chlazením při ostřejší jízdě. Již rychlý výlet po okreskách žene teplotu motorového oleje velmi vysoko, na okruhu to ale může být pro motor při delším používání fatální. Někteří lidé to řeší hustším typem motorového oleje, to však jednotce VQ35 rovněž neprospívá. Správným řešením je instalace dodatečného chladiče motorového oleje, který již dokáže udržet teplotu na rozumné úrovni i při extrémní zátěži.

Například Mishimoto bez nebo s termostatem

 

  1. Přední horní ramena

U sériového Nissanu 350Z nelze nastavit odklon předních kol. Aby auto lépe zatáčelo, je vhodné vyměnit přední horní ramena za nastavitelná. Díky tomu bude možné vytvořit vhodnější geometrii zavěšení a vůz tak bude lépe potlačovat nedotáčivost a projíždět zatáčky vyšší rychlostí.

Například Hardrace se silentbloky nebo Hardrace s unibaly

 

  1. Větší stabilizátory

Standardní nastavení podvozku je kompromisní, aby vyhovovalo všem řidičům. Při sportovní jízdě se tak Nissan 350Z značně kolébá a naklání. Kvůli tomu působí nejistě a nesportovně. Jedná se však o japonský stroj, takže je na něj snadno dostupná celá řada vylepšených dílů včetně větších stabilizátorů. S nimi se auto tolik nehoupe v zatáčkách a nehrbí na brzdách.

Například Whiteline sada stabilizátorů včetně kostí

 

  1. Odlehčený setrvačník

Nissan 350 sice má silný atmosférický šestiválec, při jízdě však motor působí trochu udušeně, jako by patřil spíše cestovnímu sedanu, než sportovnímu kupé. Důvodem je mimo jiné i těžký dvouhmotový setrvačník. Když jej vyměníte za lehčí jednohmotový, rázem se motor rychleji a radostněji vytáčí a zlepší se i jeho reakce. Je však nutné počítat s tím, že takovýto setrvačník může vydávat mírné pazvuky, které nemusí sedět každému.

Například RPC setrvačník pro VQ35DE nebo Competition cluch apod.

 

  1. De-cat

Dalším způsobem, jak oživit projev motoru, je zbavit se restriktivních prvků ve výfuku, tedy zejména katalyzátorů. Odměnou bude řidiči zase o něco bezprostřednější odezva a nadšenější chování velkého šestiválce.

Například Invidia dekaty VQ35DE & Invidia dekaty VQ35HR

 

  1. Plenum spacer

Tato úprava se používá zejména u předfaceliftového motoru VQ35DE. Jednoduchá podložka pod sání, které se říká „plenum spacer“, dokáže zvětšit objem sacích svodů, díky čemuž se do motoru dostane více vzduchu. Dělá se hned několik variant, přičemž ty nižší jsou kompatibilní se sériovou rozpěrou tlumičů, ty vyšší a účinnější již však ne. Za rozumnou částku dojde díky této úpravě k navýšení výkonu vozu.

Například kompozitový Skunk2 V2.0 pro VQ35DE

 

  1. Výfuk

Pro Nissan 350Z je typický jeho specifický zvuk, který je líbivý a patří k charakteru modelu. Dobrý výfuk však dokáže zvuk skvěle umocnit, čímž zásadně roste radost z auta. V nabídce navíc máme velmi kvalitní a hezky znějící výfuky od značek Invidia či Cobra a další.

Například Invidia Gemini , Cobra s rezonátorem nebo Xforce z Austrálie

 

  1. Kit sání se sportovním vzduchovým filtrem

Motor Zetka může být robustní a skvělý, jeho „udušenost“ je však opravdu velká. Další smysluplnou úpravou tedy je dlouhé sání CAI (cold air intake), které opět pomůže motoru lépe dýchat, zlepší zvuk motoru, odezvu plynu a chuť motoru jet. Dá se kombinovat i s plenum spacerem a existuje hned několik variant, které jsou snadno dostupné.

Například K&N kit sání VQ35DE nebo K&N kit sání VQ35HR

 

  1. Brzdy

V neposlední řadě si Nissan 350Z zaslouží odolnější brzdnou soustavu. I když se Zetko v track verzi (běžně evropské) chlubí brzdami Brembo, není opakovaný brzdný účinek zrovna předností vozu. Přece jen se nejedná o zrovna lehké auto. Určitě doporučujeme použít pancéřované brzdové hadice a lepší brzdovou kapalinu. Hodí se také účinnější brzdové destičky a pro specifické použití i kotouče. Pokud nevíte, jakou kombinaci destiček a kotoučů pro vaše účely zvolit, neváhejte nás kontaktovat, rádi s výběrem pomůžeme.

 

Těchto deset úprav je podle nás důležitých pro to, abyste si Nissan 350Z užili v jeho zábavnější, bezpečnější, ovladatelnější a ve výsledku i rychlejší formě. Výhodou tohoto auta je, že oproti mnohým jiným výkonným sportovním kupé vás nevyjde provoz ani úpravy na nesmyslné částky. Umíme však zajistit i extrémnější úpravy tohoto vozu, včetně výraznějšího zvýšení výkonu. Stačí se nám jen ozvat.